planowanie ciąży
Ciąża

Planowanie ciąży. Od czego zacząć?

5 (100%) 1 vote

Świadome planowanie ciąży, to jeden z wielu aspektów macierzyństwa oraz dobra inwestycja. Inwestycja, która pozwoli łatwiej zajść w ciążę i dobrze czuć się w trakcie jej trwania. Umożliwi także zdecydowanie łatwiejszy powrót do formy fizycznej, z okresu sprzed ciąży.

Kondycja fizyczna i nawyki żywieniowe

Ciąża to ogromny wysiłek dla całego organizmu, dlatego jej planowanie należy rozpocząć kilka miesięcy wcześniej. Warto poprawić kondycję fizyczną oraz wytrzymałość. Świetnie sprawdzi się pływanie, pilates, jazda na rowerze, aerobik. Wszystkie te ćwiczenia wpłyną wzmacniająco na układ sercowo-naczyniowy oraz poprawią elastyczność mięśni.

Planowanie ciąży wiąże się także ze zdrowym, bogatym w składniki odżywianiem się. Warto ograniczyć produkty wysoko przetworzone, słodycze oraz spożywanie dużej ilości soli. Unikać należy również kofeiny, alkoholu, tytoniu.

Warto natomiast swoją dietę wzbogacić w produkty, które zawierają kwas foliowy (np. ryż, banany, żółtka jajek, sałata i inne warzywa o zielonych liściach). Nie powinno zabraknąć także dostarczania wraz z jedzeniem, produktów bogatych w kwas omega-3, jod, wit. E, magnez oraz wapń.

Wizyta u lekarza i niezbędne badania

Planowanie ciąży to także badania, które warto zrobić odpowiednio wcześniej u lekarza ginekologa. Ginekolog wykonana cytologię oraz zaleci wykonanie badań poziomu hormonu tarczycy (jest to bardzo ważne badanie, w dużej mierze od niego zależy zdrowie maluszka) i sprawdzi ogólny stan organizmu. Stwierdzi czy nie ma żadnych przeciwwskazań do zajścia w ciążę.

Lekarz zleci także aby zbadać pozostałe hormony. Planując ciążę, należy wykonać również test na wirusa HIV, test na obecność przeciwciał toksoplazmozy i cytomegalii. Dobrze jest nie omijać badania moczu i morfologii z rozmazem. Ciąża to ogromny wysiłek dla funkcjonowania organizmu, dlatego – należy regularnie badać ciśnienie. Należy także wyleczyć zęby.

Ważną kwestią jest również wykonanie badań przez mężczyznę. Powinien on m.in. zbadać mocz, wykonać morfologię oraz zrobić test na wirusa HIV. Dobrze jest, gdy partner włącza się aktywnie w planowanie ciąży również poprzez zmiany w odżywianiu i gdy ogranicza używki.

Kwas foliowy

Niedobór kwasu foliowego może doprowadzić do poważnych konsekwencji, m.in. wykształcenie się wady cewy nerwowej. Odpowiada on m.in. za prawidłowy rozwój mózgu. Dlatego świadomie planując ciążę, warto zacząć przyjmować ten preparat w dawce 0,6-0,8 mikrograma dziennie.

Planowanie ciąży, stanie się zdecydowanie łatwiejsze, gdy ustalimy dni płodne. Pomoże w tym kalendarz płodności. Przeciętny cykl miesiączkowy trwa 28 dni, a dni płodne wypadają w połowie cyklu, czyli w czternastym dniu cyklu. Zajść w ciążę można także do czterech dni przed owulacją (dni płodne) oraz na tydzień po niej.

Niezwykle istotnym aspektem planowania ciąży jest również gotowość obojga przyszłych rodziców na ogromną życiową rewolucję. Jeśli tworzycie udany związek, jesteście dla siebie wzajemnym wsparciem i darzycie szacunkiem – planowanie ciąży będzie przebiegało wzorowo.
W momencie gdy zaczyna brakować miłości, należy najpierw uporządkować tę przestrzeń życia. W przyszłości zaprocentuje to spokojem i umożliwi stworzenie szczęśliwej rodziny na mocnych, trwałych fundamentach.

Sprawdź inne posty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *